Pulmonari Optimistik: Sel-selnya Sedang Mengalir

Assalamualaikum...

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Sekian lama blog ini tidak ditulis dengan perkara-perkara yang aku hendak tuliskan. Mujur waktu masih bersisa untuk aku mencoret di sini. Alhamdulillah. Biarpun peperiksaan sedang 'menjajahi' ruang lingkup hidup aku, betah lagi aku bergelintar di ruang maya.

Berjalan-jalan di ruang maya, sedikit banyak membuka lembaran baharu dalam dunia penulisan yang aku sendiri cipta. Entah, tidak semena-mena semangat membugar kembali, setelah diserang kecewa tempoh bulan. Meneliti setiap ruang penulis yang berjaya, jiwa berdetik.

"Jangan jadikan kekecewaan sebagai batu penghalang." Aku memujuk sendiri.

Pujukan demi pujukan diberi untuk merawat hati yang lara. Aku berlapang dada sahaja. Peluang berguru dengan 'sifu' sastera muda, wajib aku teruskan legasinya. Apatah lagi, nasihat dan panduan yang dipinta daripada pemenang HSKU 2010, menjulang lagi api semangat yang kukira mahu terpadam.

Aku sangat optimis untuk mencuba satu perkara yang begitu mustahil untuk aku capai sebelum ini. Hari demi hari, aku cuba untuk dapatkan semangat optimis itu. Peluang dan persekitaran membantu walaupun sedikit. Ikhtiar dan usaha juga diadun sekali. Kukira, memang langkahnya sangat sukar, namun tidak mustahil untuk aku capai. Insya Allah.

Misi yang seterusnya, sebuah satira panjang! Sempat untuk 30 hari? Insya Allah, andai diikut petua yang diberi, ditambah usaha dan doa, dan pengorbanan setiap perkara yang aku perlukan.

MISI MUSTAHIL

Tulis
(tak mahu sakit, jangan tulis)
Tempoh 30 hari
(tulis sampai lebam)
Hadam rujukan
(kamus + tesaurus + kitab-kitab)
Jilid
(lepas 30 hari - sanggup?) 

Hantar
(tak lega lagi)

Doa + Usaha + Tawakal + Insya Allah!

Tiada ulasan: