Bengkel Penulisan Skrip Adaptasi Karya Sastera kepada FIlem DBP-FINAS

Assalamualaikum.

"CIkgu bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Alhamdulillah, bengkel penulisan yang bermula pada 3 - 4 Disember 2011 telah pun berakhir. Bengkel yang bernama "Bengkel Penulisan Skrip Adaptasi Karya Sastera kepada Filem DBP-FINAS" telah diadakan di Studio Latihan FINAS, Hulu Kelang. Banyak perkara yang dipelajari sepanjang dua hari itu. Para peserta bengkel telah dibimbing oleh seorang tokoh perfileman dan juga pensyarah penulisan kreatif ASWARA, Encik Zakaria Ariffin, atau dikenali sebagai En. Zack. Beliau sangat ramah dan senang untuk dibawa berbincang.

Ha... Aku peserta yang paling muda dalam kalangan peserta yang lain. Peserta lain semua sudah hasilkan skrip sendiri. Sudah diterbitkan pun ada, malah penulis skrip teater dan drama pentas pun ada. Pemenang Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2010, penulis sepenuh masa, penulis skrip drama radio RTM, penulis novel, pegawai TV AlHijrah, usahawan, pegawai DBP dan guru. Aku? Duduk di pojok studio latihan sekadar mendengar dan mencatat apa-apa yang kukira sangat penting. Hendak bertanya, jangan diharap.

Usah diulas panjang. Aku sertakan dengan beberapa keping foto yang sempat dirakamkan.








Tak banyak gambar yang diambil, memandangkan sibuk mencatat dan kamera juga tidak dibawa pada hari pertama. Semoga bengkel ini mampu memberi pendedahan kepada aku dan juga rakan-rakan yang lain.


*Projek yang harus diselesaikan.

Tiada ulasan: