Cerpen: Nyiur Payung di Tunas Cipta September 2012

Assalamualaikum.

"Guru bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Boleh dikatakan lewat dan sangat lewat mengkala sudah menjangkau bulan Disember. Tidak mengapa. Alhamdulillah, rezeki 2012 masih menyebelahi diri ini, walaupun masih muda dalam dunia penulisan ini. Cerpen Nyiur Payung yang ditulis lewat Disember 2011, telah disiarkan di dalam majalah Tunas Cipta September 2012. Pada mulanya, cerpen ini saya mencuba-cuba untuk dihantar ke media-media main stream, tetapi dalam takah waktu yang panjang dan tidak mempunyai peluang untuk disiarkan, saya mengubah keputusan untuk dihantarkan kepada pihak Tunas Cipta.

Kulit Tunas Cipta September 2012


Nyiur Payung

Idea kepengarangan ini sebenarnya hadir secara spontan semasa waktu cuti tahun lalu, setelah berasa seperti kekosongan tanpa sebarang karya yang dihasilkan. Teras kepada cerpen ini ialah daripada kisah penjajahan Belanda ke atas Melaka. Tetapi, saya menjungkil semula peristiwa itu dengan memberikan kemenangan kepada pihak kerajaan Melayu-Islam-Nusantara, walaupun pada hakikatnya kemenangan itu sekadar angan-angan sahaja. Cerpen ini turut 'dibelasah' oleh beberapa orang rakan penulis untuk mengetahui bahagian-bahagian yang mempunyai kelemahan.

Terima kasih kepada editor, En. Abdul Ghani Abu kerana menyiarkan cerpen kecil ini. Tuan SM Zakir kerana mengulas cerpen ini sedalam-dalamnya. Hafiz Latif dan Sayidah Mu'izzah kerana membelasa cerpen ini sampai tak tahu nak betulkan lagi...



p/s: Seronok berjumpa dengan orang-orang hebat

2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Tahniah! Walau lambat tetap bermakna.
Teruskan menulis.

Unknown berkata...

Terima kasih Abang Helmi...