Saat dan Tika Ini

Assalamualaikum.

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pen marker."


Malam kian melarut zulmatnya. Embun mulai menzahirkan jasadnya, menimpa latar dedaun yang teruntai di hujung ranting. Saat dan tika ini, hamba merindukan handai yang kutinggalkan beberapa hari yang lalu. Saat terhimpun di sebuah hamparan pantai yang saujana mata memandang, saat terpaut temali ukhuwah di samping puputan bayu Selat Melaka, saat nyiur melambai mesra kepada kita, saat itulah yang aku rindui kini. Biarpun kucuba gagahkan, namun tiap bait kata yang terungkap dahulu menjadi igauan aku sekarang ini.

Tibalah waktu, hamba melayan syahdu. Kantuk bukan lagi teman, selepas merobek benak menghadam karya-karya yang hebat. Terlintas di ruang gema akal hamba, memori-memori yang tercipta semasa di landasan yang mulai kita cipta sedikit demi sedikit. Riang tawa, bergurau canda dan sebagainya, cuma menjadi lipatan sejarah sahaja.


Kalian di hati, MPR 2011 [Kalam Selat Melaka]


Sang arjuna


Sang kirana

*****************************************
Memandangkan seorang sahabat MPR 2011 hamba sudah meminta untuk mana-mana rakan MPR 2011 yang ada laman blog, mencoretkan ceritera cinta sepanjang 6 hari berkampung di Melaka. Maka, hamba mahu memenuhi hajat beliau yang serba rindu akan kami.

Maka dengan ini, hamba mahu isytiharkan bahawa hamba berasa amat bertuah menyertai Mingggu Penulis Remaja 2011 (MPR 2011) ini. Belum pernah sangka dalam kamus hidup hamba, hamba akan menyertai bengkel ini. Meski hamba sudah mencubanya beberapa kali, alhamdulillah hamba berjaya kali ini. Setelah menerima panggilan dan surat rasmi daripada pihak DBP, barulah hamba percaya. Alhamdulillah.

Dari sinilah, hamba banyak belajar mengenai peranan sebagai seorang penulis. Bukan itu sahaja, hamba juga dapat mengenali ramai rakan penulis yang hebat-hebat dan mempunyai bakat yang sangat menyerlah dalam bidang yang hamba ceburi kini.

Rasanya bagai bukan berkenalan selama sedekad, namun persahabatan bagaikan sudah lama berkenalan. Hubungan akrab antara peserta lelaki dan perempuan cukup mengingatkan hamba semasa zaman persekolahan dan era guru pelatih kini. Hamba cukup terkesan dan hiba mengenangkan persahabatan ini sebenarnya tidak lama, namun tetap kekal di pojok kalbu biar rantau berbatu jauh, biar duduk sepelaung tiada.

Izinkan kumencuri bayangan wajahmu
Izinkan kumencuri khayalan denganmu
Maafkanlah oh...
Andai lagu ini
Mengganggu ruangan hidupmu
Kau senyumlah oh...
Sekadar memori
Kita di arena ini
Kau ilhamku
Kau ilhamku...

Semoga bersahabatan yang terjalin kekal sehingga terputusnya kehidupan di atas muka bumi ini. Teruskan menulis demi tanggungjawab dan amanah kepada masyarakat.

Kalam Selat Melaka Memacu Penulisan Mapan. TAHAN!

Tiada ulasan: