Belasungkawa Sukma Di Ranahku

Assalamualaikum...

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pena penanda".

Waktunya begitu lama tidak berdamping dengan makalah ini. Saat itulah, berkali sukmaku berasa begitu remuk-redam. Entah kenapa terasa begitu. Mahu tumpah sahaja untaian jernih ke latar bumi.

"Belasungkawa Sukma Di Ranahku".

Tajuknya persis dedikasi buat orang yang sudah meninggalkan kita. Namun, bukan! Belasungkawa sengaja aku paterikan kerana simbolika pada jiwa yang tiada noktah luluhnya.

Mungkin, jiwaku luluh sejak jatuhnya aku pada dasar bumi tempoh bulan. Tika itulah, segala perkara yang kubuat, kuandaikan tiada lagi bermakna. Orang selalu bilang padaku, teruskan sahaja usaha! Begitu juga aku bilang pada orang lain. Namun, aku juga tumpas sendiri!

"Girang, suka, gembira."

Berbaur di dalam satu adunan rasa. Bukan untukku, cuma buat teman-teman lain. Yang kurasakan sangat hebat. Mereka sungguh ampuh dan utuh pada paksi citanya. Sejuk mata dan hatiku! Cuma aku tiada halanya. Masih terkontang-kanting di sini. Mungkinkah rasaku cuma? Bukan, memang. Mereka kekal pantas, aku sahaja lemau!

Ceritera kujatuh ke dasar bumi.

Tiada yang tahu kenapa kugarap begitu wacananya. Kerana aku sahaj yang mengerti bilahan kata itu. Ya, aku memang sudah jatuh ke dasar bumi! Aku tidak nafikan! Tiada lagi jiwa segagah guntur atau halilintar persis dahulu. Yang tinggal cuma sisa-sisa yang lama sahaja.

Impaknya cukup besar. Berubah laku mendadak. Satu anjakan paradigma negatif mulai menyusup ke hujung bening hati hingga ke puncak taakul! Alang-alang sahaja semuanya. Itulah kesannya. Tiada lagi seperti dahulu.

Tewas di Ranah Sendiri.

Aku berasa sudah tewas pada permulaan jalan. Tiada kesanggupan untuk berjuang habis-habisan. Setakat dikit-dikit, aku masih mampu. Untuk dikejar gunung melangit, untuk disalak bukit yang memuncak, aku tiada kudrat lagi. Aku hanya persis semut yang menggelaintar jalan-jalan untuk dilalui. Mengikut gerak nubari sahaja. Aku tewas di ranah sendiri. Ranah yang kucipta dahulu. Konon sahaja mahu berjuang demi nusa, tapi nuansa langsung tiada tercipta. Hanya terkejang sahaja!

"Belasungkawa Sukma Di Ranahku". Bingkisan jiwaku. Aku tiada lagi seperti dulu. Senyapku, sedang dihurung sunyi. Girangku, sedang dihurung sunyi. Jadi? Biarlah kutahu sendiri...


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

walau tidak ditahu apakah puncanya, namun didoakan semoga tabah sentiasa..

sebab akak tahu tahap kehebatan fathul..moga diberi kekuatan kembali..