Kosong tiada bertambah!

Assalamualaikum.

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pen marker."


Berpeluang menelaah beberapa helaian artikel yang dicetak pagi semalam. Banyak perkara yang tidak diketahui selama ini. Asal usul rumpun bahasa tercinta, biarpun hamba hanya menjadi penutur. Alhamdulillah, sedikit demi sedikit pengetahuan terbina juga.

Hari ini, sebenarnya tiada apa-apa yang penting untuk dicoret. Disebabkan kekontangan idea untuk membuat coretan. Meski hamba sudah berdaya upaya mencari pucuk pangkalnya, namun tiada ditemui. Bersabarlah wahai hati. Satu demi satu perkara menghambat masuk ke kotak kognitif. Menjadi mainan dalam tidur, acap kali. Sesekali menjadi igauan di hujung pena, saban hari. Cabaran buat hamba untuk menulis. Rasakan. Hanya yang hamba mampu? Mencatat dan mencatat. Usainya, teruskan membaca petikan demi petikan daripada buku yang dibeli dari toko di kota. Kerjanya cuma itu sahaja.

Demi sahaja kebosanan menular, hamba persis orang yang bergelandangan tiada apa-apa yang mampu dilaksana. Cuma satu sahaja, terlentang membungkam muka, menekup seraga ke muka. Hanyut di samudera igauan. Hah! Jadi, hamba mesti mencuba laksanakan misi yang dirangka.

Kosong tiada bertambah....


Senarai pendek kerja:

1. Jumpa taulan di kota.

Tiada ulasan: