Oh, tidak!

Assalamualaikum.

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pen marker."


Hambar berkesempatan mendengar beberapa ulasan daripada khalayak umum berkaitan cinta siber di TV9. Bagus ulasan yang diberikan. Tetapi, jeliknya, mengapa perlu mencampuradukkan bahasa Inggeris dengan bahasa Melayu? Contohnya:

"I think cinta siber banyak negatif than negatif."

"Bagi saya, cinta siber ini boleh membina hubungan antara lelaki dan perempuan. And once kalau tak mahu teruskan, boleh abaikan. And once kalau nak, still go on."

Ah, berasap! Wibawa bahasa Melayu sudah dijajah dan dinoda penuturnya sendiri. Bukan hambatan budaya luar yang memberi banyak faktor. Kenapa perlu salahkan orang lain? Kenapa tidak salahkan diri sendiri? Hamba juga terkesan dengan fenomena ini, sebab hamba juga seorang bakal guru yang akan mengajarkan anak-anak murid hamba Bahasa Melayu kelak. Aduhai, malangnya dengan bahasaku ini!

Semenjak kelmarin hingga hari ini, Berita Harian mengulas secara serius perihal penggunaan bahasa SMS dalam kalangan pelajar sekolah, yang dilihat banyak menyumbang kepada kepincangan penggunaan bahasa yang betul dalam peperiksaan, lebih-lebih lagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Bahasa yang dicampuradukkan dengan bahasa rojak, bahasa singkatan dan sebagainya secara tidak langsung memberikan impak kepada para pelajar sekolah.

Apa nak jadi dengan bahasa Melayu sekarang?

Tiada ulasan: