Perihal Bahasa: Mereka Bertutur Bahasa Kita

Assalamualaikum.

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pen marker."


Kisah orang asing yang berambut putih, bermata hazel, hijau, biru dan sebagainya, berkulit putih, dan tinggi lampai bertutur bahasa Melayu, bukanlah satu perkara yang asing. Sejarah sudah pun tercatat semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka. Baik orang China, orang India dari Goa, orang Arab dan orang Barat yang datang ke bumi Melaka ketika itu, semuanya bertutur bahasa Melayu. Dahulunya, bahasa Melayu menjadi lingua franca bagi pedagang-pedagang yang menyinggah di pelabuhan Melaka. Alangkah berbangganya hamba mendengarkan kisah itu yang pernah dilipurlarakan gu-guru hamba semasa bersekolah dahulu.

Kendatipun demikian, hamba berasa agak jelek dan geli apabila melihat anak bangsa kini, anak MELAYU sendiri, lidahnya begitu susah mengucapkan kata-kata indah bahasa Melayu. Mereka lebih bangga dan senang bercakap dalam bahasa Inggeris. Tidak salah bercakap dalam bahasa Inggeris, namun andai mahu bercakap dalam bahasa Inggeris, biarlah sepenuhnya bahasa itu. Kenapa perlu mencampuradukkan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Hamba berasa segan dengan bangsa bukan Melayu yang sekarang ini berkejaran mempelajari bahasa Melayu, semata-mata untuk mendalami kebudayaan kita. Dalam keghairahan anak-anak muda kita terkinja-kinja dengan tarian hip-hop dan shuffle, mereka begitu ghairah mempelajari tarian zapin dan inang. Dalam ketaksuban anak-anak muda menyanyi lagu-lagu Justin Bieber, Rihanna dan Bruno Mars, mereka begitu taksub mendendangkan Syair Siti Zubaidah dan lagu-lagu rakyat kita.

Kali ini, hamba mahu berkongsi perihal umat manusia yang bukan Melayu ini, berupaya berturut bahasa Melayu dengan baik. Saksikan bingkisan ini:




Bukan niat hamba untuk menafikan kepentingan bahasa Inggeris, namun biarlah sempurna pertuturan itu. Hamba mengingatkan diri hamba dengan yang lain juga, agar tidak mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Bagi hamba, bahasa itu bersifat murni. Penuturnya yang melestarikan penggunaannya. Cela bahasa itu, cerminan kepada penuturnya. Harum bahasa itu, tamsilan penuturnya juga. Siapa lagi yang hendak mempertahankan bahasa kita, andai bukan kita?


"Kerja yang paling mulia di atas muka bumi ini ialah mendidik anak bangsa." - Cikgu Talib, Gemilang.



Senarai pendek kerja:

1. Belajar membuat kelarai.



Wassalam

2 ulasan:

Hati Mula Bicara berkata...

insyaAllah..
mudah2an dapat kurangkan penggunaan bahasa inggeris lepas ni..
kecewa sebab masa mengajar memang terkeluar bahasa inggeris..
huhuhu

Unknown berkata...

insya Allah juga...