Selesai Sudah

Assalamualaikum...

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Alhamdulillah. Hanya itu sahaja yang mampu aku ungkapkan setelah selesainya Pertandingan Forum Institut Pendidikan Guru Peringkat Kebangsaan 2011 Piala Y.A.B Dato' Seri Diraja Dr. Zambry bin Abd. Kadir. Sepanjang tiga hari bermula dari 18 November hinggalah 20 Novermber 2011, sebanyak 9 buah IPG dari seluruh negara telah berkampung di IPG Kampus Ipoh, selaku tuan rumah untuk pertandingan forum yang julung-julung kali diadakan.

(asalnya aku sekadar AJK Buletin Pertandingan)

Di sebalik penganjurannya, ada tersingkap sebuah cerita yang kukira sangat memberi kesan kepadaku selaku salah seorang AJK yang terlibat.

Ya Allah! Pertandingan sudah hendak dimulakan, namun peserta masih belum dilatih dan bersedia lagi. Dengan ketiadaan pelajar yang sudi merelakan diri menjadi peserta, akhirnya, ada juga yang sudi mengorbankan cuti semata-mata hendak berkhidmat untuk IPG. Nama-nama mereka tidak perlulah kusebut kerana sudah banyak ditulis di ruang anjung Facebook. Hendak dijadikan cerita, akulah yang mencari peserta semuanya. Mungkin sudah berputus asa, ada seorang rakan yang mempelawa aku untuk bertanding. Agak mustahil perkara itu, kerana aku belum pernah melibatkan diri dalam pertandingan ini. Hendak tak hendak, kau merelakan sahaja. Tutup cerita itu.

Alhamdulillah, pertandingan berjalan dengan lancar dan baik. Aku bersama rakan kumpulan berada dalam kumpulan yang kukira 'maut' kerana berada dalam kumpulan yang mempunyai legasi di antero IPG Malaysia. (IPG KAMPUS GAYA dan IPG KAMPUS BAHASA MELAYU). Bertanding dalam kalangan mereka, sangat mendebarkan. Mula-mula lagi, sudah mahu terkeluar jantungku.

Malas hendka aku menulis lagi, kumpulan kami kecundang di pusingan pertama. Memberi laluan kepada dua kumpulan yang lain untuk ke pusingan kedua yang berlangsung pada waktu petang. 

PUSINGAN AKHIR

Pusingan akhir berlangsung pada 20 November. Diterajui kumpulan dari IPG KAMPUS SULTAN ABDUL HALIM, IPG KAMPUS TUANKU AMPUAN AFZAN, IPG KAMPUS ILMU KHAS dan IPG KAMPUS GAYA. Masing-masing begitu hebat di atas pentas akhir. Kagum!

Keputusannya berpihak kepada IPG KAMPUS GAYA. Berikut keputusannya:

Johan: IPG Kampus Gaya
Naib Johan: IPG Kampus Tuanku Ampuan Afzan
Ketiga: IPG Kampus Ilmu Khas
Keempat: IPG Kampus Sultan Abdul Halim.
Panel terbaik: IPG Kampus Gaya
Moderator terbaik: Hafifi Hafidz Horace

Sekitar Pertandingan:





2 ulasan:

takdir itu milikku... berkata...

tahniah.. bangga dengan kalian. sanggup mengorbankan cuti.. haaa tahun depan bakal menjadi peserta lagi? mudah-mudahan..

terima kasih atas segala pertolongan bermula dari mesyuarat yang pertama hingga usai pertandingan tadi.. pengalaman yang sangat2 berharga..

=)

Fathul Khair berkata...

terima kasih,...

insya Allah andai ada rezeki lagi...