Pancawarna 28 Oktober 2012 dan Detektif Indigo

Assalamualaikum.

"Guru bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Serasanya, sudah lama tidak diluah segala rasa di sini. Hari ini, baru berkesempatan untuk menulis kembali. Maklum sahaja, sepanjang minggu-minggu yang lalu, dihujani dengan segala program dan aktiviti.

Hari ini, berkesempatan membaca ruangan Pancawarna hari ini, perihal manusia genius yang ada di muka bumi. Terimbau saat menguliti naskhah Faisal Tehrani, Detektif Indigo yang menerima hadiah kedua kategori novel remaja HSKU 2004 yang mengaduni dunia remaja genius (remaja indigo). Semangat waja yang ditonjolkan lima orang remaja genius ini, persis seorang dewasa menyelesaikan masalah yang rumit (walaupun yang dewasa pun tidak berupaya menyelesaikannya). Dalam naskhah ini juga, Faisal Terhrani seakan-akan (tanggapan aku) menempelak kelompok masyarakat yang masih berpegang dengan prinsip "Budak-budak tidak boleh masuk campur urusan orang tua". Melihat senario hari ini, 'budak'budak' atau dikelaskan hari ini sebagai remaja, wajar dan mesti mencampur tangan dalam apa-apa hal yang berkaitan dengan orang tua (dewasa) untuk membantu menyelesaikan masalah yang semakin meruncing saban hari. Merujuk semula kepada naskhah Detektif Indigo ini juga, aku dapati peranan Generasi Y (orang muda atau remaja yang lahir dalam lingkungan tahun 80-an hingga penghujung 90-an) amat penting dalam pembangunan dan menjana kepada kemajuan negara.


Lagi mengenai Detektif Indigo, buah tangan Faisal Tehrani seperti ini sedikit sebanyak memberikan impak kepada aku sebagai pembaca (agaknya sebab rasa kagum dan terkesan) bagaimana galakan seorang guru kepada murid-muridnya untuk melakukan penyiasatan dan mencari justifikasi khusus untuk meleraikan kes-kes jenayah yang berprofil tinggi. Mungkin ada yang katakan, semuanya berlaku secara dalam fantasi. Tetapi harus ingat, menerusi fantasilah bahan-bahan maujud yang ada kini terhasil. Membaca peribadi atau sosok yang ditonjolkan oleh Dr. Mama, Cikgu Nordin, Ustaz Nazree, Kak Lya (lupa namanya) serba sedikit menzahirkan ciri-ciri guru yang baik untuk dijadikan suri tauladan kepada murid. Hal ini kerana gurulah model konkrit kepada murid-murid dan tamsilan kepada legasi bangsa akan datang dan hasil kepada ajaran yang disampaikan oleh guru itu sendiri.

Berbalik kepada fokus hari ini, iaitu Pancawarna. Ramai genius yang telah dilahirkan sejak dahulu lagi. Sehinggakan kita juga pernah melahirkan genius yang pernah suatu ketika menggemparkan antero alma mater Malaysia. Dengan warta berkenaan Mohd Shukri Hadafi yang sudah mampu membaca akhbar sewaktu usia tiga tahun dan lahirnya genius muda Adi Putra yang bercita-cita untuk menjadi ahli matematik Islam yang unggul. Secara tidak langsung, hal ini membuka mata masyarakat betapa negara kita juga mampu menyaingi negara-negara lain. Dan apa yang jeleknya masyarakat hari ini, kedengkelan mentaliti masyarakat yang tidak mahu keluar dari tempurung yang ditelangkup. Apa yang menarik dalam laporan Pancawarna hari ini, bingkisan daripada seorang genius Korea, Kim Ung-Yong yang memperoleh markah 210 dalam ujian IQ yang dijalankan oleh Guinness World Records. Beliau katakan,

"Saya gembira dengan kehidupan saya yang serba sederhana berbanding dengan hidup sunyi sepi ketika berkhidmat di NASA dan sentiasa menjadi perhatian, umpama monyet di dalam zoo. Bagi saya, masyarakat tidak boleh menilai seseorang hanya kerana dia memiliki kelebihan tertentu sebagai contoh mempunyai IQ yang tinggi hanyalah salah satu elemen dalam keupayaan manusia. Saya tidak pandai bertukang atau bermain muzik, yang membuktikan saya tidaklah sehebat mana kerana manusia ada kekurangan dan kelebihan. Yang penting bagi saya, adalah kebahagiaan kerana ini kejayaan sebenar dalam hidup."


Oleh hal yang demikian, insan yang biasa (contohnya aku) tidak semestinya tidak sehebat genius-genius yang ada di muka bumi. Mungkin kita tidak tahu apa yang mereka tahu dan barangkali juga mereka tidak tahu apa yang kita tahu hari ini. Hal ini demikian kerana, tiada manusia yang sempurna dan cantik semuanya hal melainkan Rasulullah dan rasul-rasul Allah yang lain. Kita punyai kelemahan yang perlu dimuhasabahkan kerana nikmat yang ada semuanya dipinjamkan dan bersifat sementara. Secara tidak langsung, aku bersetuju dengan pendapat yang dilontarkan oleh Kim kerana tidak semua manusia ini sempurna.

Tuntasnya, belum pernah kecewa dengan buah tangan Faisal Tehrani yang banyak menghidangkan permasalahan semasa kendatipun ramai yang melabel beliau sebagai Syiah. Wallahualam, sejauh mana kesahihannya.

p/s: Meladeni beberapa halaman nota untuk dimuat turun di atas lembaran kertas yang bergaris-garis. Adakah mampu mengekalkan momentum semester lepas? Bergantung kepada soalan dan keadaan psikologi nanti.

*Penulisan ini sekadar buah fikiran atau pendapat penulis semata-mata. Sebarang penambahbaikan atau cadangan, boleh diusulkan dalam ruangan komentar. Syarat utama, gunakan BAHASA MELAYU STANDARD dan tiada sebarang unsur PENYINGKATAN KATA atau BAHASA SMS dalam laman ini.



Tiada ulasan: