Menuju Legasi Seni

Assalamualaikum.

"Guru bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Terasa begitu lama tidak mencoret di sini, memandangkan sedang menghadapi beberapa siri kekangan kerja yang perlu diutamakan. Dalam sedar tidak sedar, Januari sudah masuk minggu ketiga dan dalam minggu ini juga, Hari Keputeraan Rasulullah bakal disambut oleh seluruh umat Islam di dunia. Tanggal 12 Rabiulawal menjadi titik permulaan syiar kehebatan Islam bermula di Semenanjung Tanah Arab, meski tika kelahiran junjungan besar Muhammad S.A.W sudah menampakkan tanda yang sungguh tidak dijangka.

Melingkungi Januari juga, saya perlu melalui perjalanan yang sangat padat dengan pelbagai tugasan dan tuntutan kerja yang tidak menentu. Tika coretan ini dibuat, saya sedang menanti waktu untuk bertolak ke Kuala Lumpur bagi menghadiri kursus anjuran Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dengan kerjasama Institut Pendidikan Guru Malaysia. Dalam tempoh yang sama juga, kelas saya bakal menganjurkan sebuah pameran Pendidikan Seni Visual yang dijadualkan pada 30 Januari hingga 1 Februari ini. Kami diperuntukkan untuk menyediakan tiga buah karya seni sendiri untuk dipamerkan pada pameran tersebut. Ekoran daripada kurang berkemahiran dan sedang mengasahnya, saya tetap menghasilkan tiga buah karya sedaya mampu saya. Bukan catan dan lukisan, tetapi garapan kesenian yang mencerminkan nilai-nilai keislaman.

Poster Pameran
Hasil karya Nur Sakinah Abd. Rauf.

Mengetengahkan tema "Legasi Seni", yang menginterpretasikan perjalanan yang dilalui oleh kami sepanjang bergelar pelajar jurusan Pendidikan Seni Visual selama 4 tahun sejak 2009. Ya, saya akui banyak lagi perkara yang perlu saya perbaiki kerana saya bakal bergelar guru PSV kelak. Dan di sinilah saya jadikannya sebagai platform untuk menajaminya.


Mereka dalam Legasi Seni.


p/s: Meneruskan penukangan.

1 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Semoga berjaya.

Agaknya lama tidak kemaskini blog ye.