Buah Tangan Sepanjang 2011

Assalamualaikum...

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Siang sudah. 1 Januari menjejakkan kaki ke pertengahan hari. Alhamdulillah, masih berkudrat untuk berada di sini.

Sepanjang tahun 2011 yang lepas, aku dapat kira berapa sangatlah buah tangan yang berjaya aku hasilkan setelah dimetrai sebagai seorang pengkarya. Mari, tengok.

Cerpen:

1. Buana Jogja (Jun 2011)
2. Kelongsong Ketupat (Julai 2011)
3. Sfera Bersegi Lima dan Sebutir Maruah (November 2011)
4. Nyiur Payung (Disember 2011)

Sebanyak 4 buah cerpen yang berjaya aku hasilkan sepanjang tahun ini, bermulanya selepas pulang daripada MPR. Dalam banyak-banyak cerpen di atas, hanya cerpen kedua yang berjaya diterbitkan sebagai sebuah naskhah antologi IPG Kampus Ipoh. Alhamdulillah! Selain itu, cerpen itu juga antara yang terbaik yang pernah dihasilkan kerana pertama kali mengikut proses penulisan sebuah karya walaupun dalam kadar terpaksa. Cerpen yang ketiga, telah dihantar kepada pihak editor untuk dinilai. Sekiranya sesuai, adalah rezekinya nanti. Namun, aku harus bersabar. Tidak terpilih, tariklah balik. Buat suntingan dan perbetulkan mana-mana yang kurang.

Puisi:

1. Rotan
2. Menjungjung Kasihmu
3. Aku dan Puisi
4. Ilmu
5. Demi Tuanku
6.  Sukma Hati

Puisi...
Dahulunya, aku menulis bermulanya daripada frasa ini. Banyak yang dihasilkan. Tetapi, kini aku terasa seperti lemau! Entah di mana silapnya. Lama aku mencari rentak untuk kembali 'mengganas' seperti dulu, zaman sekolah. Tetapi, tidak ditemui. Hendak tak hendak, aku kekal berusaha. Alhamdulillah, dapatlah 6 buah puisi yang kesemuanya menerima hentaman-hentaman. Wah, proses yang sukar!

Moga diberi kemudahan dan kelapangan untuk melaksanakan tugas-tugas ini sepanjang tahun 2012 ini. Amin! Resolusi baharu sudah dirangka, berhasilkah? Wallahualam...

Buah Tangan Sepanjang 2011 aku tamatkan di sini...

2 ulasan:

Jamilah Mohd Norddin berkata...

Terus menulis.. :)

Unknown berkata...

terima kasih...