Citra Pertama

Assalamualaikum...

"Cikgu bukan sekadar dengan buku dan pena penanda."

Dum... Dum... Dum...

Malam yang sangat bising dengan dentuman bunga api dari mana entah arah datangnya. Maklum sahaja, sambutan Tahun Baru 2012. Aku tak peduli pun dengan benda-benda itu. Perkiraanku, malam ini bermulalah lolongan-lolongan anak betina yang mengemis si jantan bertanggungjawab atas perkosaan maruah diri mereka. Agak-agak tak dapat orangnya, dilempar ke sana ke mari anak yang tak berdosa. Baguslah, cerah masa depan!

Tutup kisah itu!

1 Januari 2012 bersamaan 7 Safar 1433H.

Tarikh pertama dalam takwim Georgian. Hari kedua dalam bulan kedua takwim Hijri. Membuka lembaran baharu dalam segenap kehidupan mangsa-mangsa kapitalis di dunia. Tidak terkecuali aku sekali. Bagi sesetengah orang, tarikh pertama tahun baru ini membawa seribu satu azam yang harus dicapai, walaupun azam yang lalu tidak selesai lagi. Namun, bagi aku, semuanya sama. Kerana masih lagi berpijak di muka bumi Allah yang dipinjamkan, cuma yang berbeza hanya kepada matlamat dan niat yang ditetapkan oleh setiap orang. (sekadar pendapat aku sahaja.)

Beberapa hari yang lalu, aku telah dimaklumkan oleh seorang rakan penulis aku bahawa karya cerpen aku, iaitu "SUNGAI PIANDANG" telah diterbitkan di dalam majalah Tunas Cipta keluaran Januari 2012. Waktu itu, hanya ALLAH sahaja yang tahu kegirangan yang menyelubungi diri. Cerpen itu merupakan karya pertama aku yang berjaya menembusi media DEWAN BAHASA PUSTAKA. Alhamdulillah. Namun, aku tidak seharusnya bergembira kerana ia baru yang pertama dan harus lakukan penambahbaikan untuk karya-karya akan datang. Insya Allah.



Banyak lagi yang harus aku lakukan sepanjang tahun ini. Perangkaan harus dibuat agar lebih sistematik dan tidak serabut. Bergelumang dengan dunia yang diceburi ini (PENULIS), kadang-kala menuntut pengorbanan. Semua benda harus dikorbankan melainkan keluarga dan agama. Soal hati masih lagi berada di dalam sangkar yang dirahsiakan. Dia juga memahami. Saya juga memahami awak... 

Syukurlah, kerana ALLAH masih lagi memberi kesempatan untuk aku bernafas dan memberi aku peluang menggeluntar untuk mencicipi ilmu-ilmu yang maha luas. Subhanallah! Syukur!

Citra pertama ini aku tamatkan di sini...


* Manuskrip...

Tiada ulasan: