Maka Bermulalah Perjuangan

Assalamualaikum.

"Guru bukan sekadar dengan buku dan pena  penanda."

Tersingkap sahaja fajar Subuh hari ini, maka bermulalah perjuangan di medan peperiksaan. Sekian lama bertimba-timba ilmu ditimba, berkajang-kajang nota digarap, bertingkat-tingkat kitab dipinjam untuk proses mengarang kerja kursus, akhirnya tibalah hari yang menentukan potensi seseorang (walaupun masih ada yang mempertikai kewibaannya).

Sepanjang dua minggu ini, aku dan rakan dari seluruh IPG di Malaysia bakal menjadi prajurit di medan pertempuran segala rencam dan mehnah dalam tempoh pembelajaran sepanjang semester ini. Entah kenapa tiba-tiba aku dibuai rasa cuak (sedangkan setiap semester dihadap dengan benda ini). Petandanya apa itu? Ah, sekadar perasaan sahaja!

Kelmarin, semalam dan hari-hari seterusnya, banyak disuakan dengan pelbagai dapatan soalan ramalan daripada rakan-rakan. Ingatkan di sekolah sahaja menerima habuan ini, rupanya di sini juga begitu. Kadar kebergantungannya tidaklah seratus peratus, tetapi menjadikan rujukan tidak menjadi masalah.

29 Oktober 2012
PJM 3110 - Kurikulum dan Pedagogi Pendidikan Jasmani
2.30 petang - 5.00 petang

31 Oktober 2012
EDU 3105 - Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
8.30 pagi - 11.00 pagi

1 November 2012
BMM 3107 - Pengantar Linguistik Bahasa Melayu
2.30 petang - 5.00 petang

5 November 2012
BMM 3108 - Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu
8.30 pagi - 11.00 pagi

7 November 2012
PSV 3105 - Pengajaran dan Pembelajara Pendidikan Seni Visual
2.30 petang - 5.00 petang

Nah, aku sertakan jadual 'peperangan' yang bakal ditempuhi sepanjang dua minggu ini! Maka, ada waktu senggang untuk proses pecutan akhir mengubah suai strategi yang perlu digembleng. Jadi, diucapkan semoga berjaya kepada semua rakan mahasiswa pendidik di IPG seluruh Malaysia, terutamanya rakan-rakan di IPG Kampus Ipoh. Jawablah dengan berhemah.

Sumber: Google Images

p/s: Mungkin menangguhkan kerja-kerja penulisan untuk memberi laluan kepada peperiksaan...

Tangguh dahulu!
(Ingat pesan mak semester lepas)

2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Moga berjaya saya doakan.

Unknown berkata...

Terima kasih Abang Helmi